CZEGO UCZYMY?
Nasz kurs obejmuje naukę podstaw programowania. Choć zaczyna się od poznania najważniejszych pojęć programistycznych, uwzględnia również rozwiązywanie zadań z olimpiady informatycznej.
Pierwszy etap nauki to poznanie podstawowych pojęć programistycznych takich jak:
WEJŚCIE
WYJŚCIE
ZMIENNA
OPERACJE ARYTMETYCZNE
WARUNKI
PĘTLE
Dzieci, które zaczynają przygodę z programowaniem, uczą się tych pojęć przy użyciu języka Assembly. Następnie uczniowie odkrywają je na nowo w języku Python.
Dzieci poznają również nowe możliwości, związane z operacjami na:
TABLICACH
NAPISACH
Po opanowaniu powyższych tematów, dziecko jest gotowe, aby poznać język C++.
Pula tematów zostaje rozszerzona o:
PODSTAWY ALGORYTMIKI
ZADANIA OLIMPIADY INFORMATYCZNEJ DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH.
ZŁOŻONOŚĆ PROGRAMU
POCZĄTEK KURSU - JĘZYK ASSEMBLY
Assembly to prosty język blokowy. Składa się z niewielu instrukcji, które zostały tak wyselekcjonowane przez autorów, aby dawać możliwość poznania wszystkich podstawowych konstrukcji programistycznych występujących w niemal wszystkich językach programowania. Prosty interfejs nie rozprasza uwagi dziecka.
Język Assembly składa się z 9 instrukcji z nazwami w języku polskim. Instrukcje zapisane są na bloczkach, które przeciągane są do okienka edycji programu. Cztery zmienne nazwane tu pudełkami A, B, C i D, w których można równocześnie trzymać jedną liczbę całkowitą są z góry zadeklarowane i zainicjowane (ich wartości początkowe to 0). Jego siła polega na prostocie budowania programu i krokowego wykonywania instrukcja po instrukcji.
Na konsoli, która przedstawia wejście i wyjście programu przedstawiona jest konwersacja użytkownika z komputerem. Świetnie służy młodszym uczniom przy budowaniu podstawowych pojęć wejścia, wyjścia, zmiennych, operacji arytmetycznych, instrukcji warunkowej i pętli bez komplikowania składnią i instrukcjami w języku angielskim.
ŚCIEŻKA ROZWOJU DZIECKA
Ścieżka indywidualnego rozwoju ucznia jest spiralą. Zaczynamy od budowania podstawowych pojęć zaczynając od prostszego języka (w przypadku najmłodszych uczniów Assembly) – wejścia, wyjścia, operacji arytmetycznych, instrukcji warunkowej i pętli, następnie utrwalamy je w Pythonie, poszerzając o tablice, następnie zaczynając od znów od wejścia, wyjścia i zmiennych poszerzamy i utrwalamy pojęcia w C++ rozbudowując je o napisy. Po wprowadzeniu podstawowych pojęć i nabyciu biegłości w pisaniu w C++ dzieci poznają koncepcję złożoności czasowej i rozpoczynają naukę podstaw algorytmiki, mierząc się z zadaniami olimpiady informatycznej juniorów.
W zależności od wieku ucznia i jego dotychczasowego doświadczenia z nauką programowania ćwiczymy rozumienie powyższych pojęć, korzystając z różnych narzędzi począwszy od Assembly przez Pythona do C++.